Gyakorlatilag összeomlottak a magyarországi autókölcsönzők a járvány miatt 2020 tavaszán, közel 1,5 évig csak különböző túlélési stratégiákkal voltak képesek fenntartani működésüket, azt is takaréklángon.

Most a turizmus bár újraéled, de a szektort is sújtja az új autók drágulása és hosszúra nyúlt szállítások. Többek között erről beszélt a Napi.hu videopodcastjában Sződi János, a Magyar Autókölcsönzők Egyesületének elnöke, az Avalon Rent a Car(e) társtulajdonosa és ügyvezetője. Emellett szó lesz a videóban a bérelt autókat kifosztó bűnbandákról és az elektromos autók hiányáról is. Szász Péter - Napi.hu, 2022. június 2. csütörtök, 11:08 Fotó: Napi.hu

Ahogy a turizmust és a vendéglátást, vagy akár a taxisokat úgy az autókölcsönzőket is padlóra küldte a koronavírus-járvány. Az ő esetükben ráadásul hatványozottan jelentkeztek a problémák, ugyanis működésük alapja, hogy a nagy értékű és gyorsan amortizálódó eszközállományt (az autókat) folyamatosan "munkára kell fogniuk", hogy bevételt termeljenek, arról nem beszélve, hogy ezek zömmel finanszírozott járművek.

Sződi János szerint egy ilyen helyzetben logikusnak tűnik a kocsik azonnali eladása, csakhogy a járvány első 1-2 hónapjában teljesen leállt a használtautó-piac is. Ez szerencsére nyárra helyre állt, de az értékesítés is csak tompítani tudta a válságot.

A problémát a tervezhetetlenség jelentette, a szakember saját bevallása szerint is rövidebb krízisre számított.

Ha tudom, hogy ez 15 hónapig tart, nem biztos, hogy minden ugyanígy teszek

- fűzte hozzá.

Az öregebb autó is autó

Sok cég volt, amely megtartotta az autókat és nem az eladás mellett döntött. Hogy ez jó stratégia volt az pedig már csak akkor derült ki, amikor 2021 végén nehézségekbe ütközött a beszerzés. Mostanra pedig még nehezebb új autóhoz jutni a háború és a szállítási láncok összeomlása miatt és az előrejelzések szerint nem is az idei év a mélypont.

2019-ben még 7 ezer bérautó volt Magyarországon (olyan amelyeket napi, heti rendszerességgel adtak ki), mostanra 2-3 ezer közé csökkent a számuk. Amikor tavaly nyáron beindult a turizmus, akkor hiányzott is jópár jármű a kínálatból. Éppen ezért nem probléma, ha valaki egy többet futott, de jó állapotú, tiszta, fertőtlenített kocsit kap. "Az ügyfelek nem panaszkodnak sem a kor, sem pedig a futásteljesítmény miatt" - mondta Sződi János.

Van helye az elektromos autóknak?

Az emberek nem azért bérelnek néhány napra autót, hogy a töltéssel bíbelődjenek. A töltési infrastruktúra nem tart ott, hogy tömegek válasszák jó szívvel az elektromos autókat például egy olyan dízel helyett, amellyel egy tankolással elérik a horvát tengerpartot Budapestről.

Mi a carsharing?

Jogi értelemben ez persze bérlés, de a felhasználást tekintve a legkevésbé sem - hangsúlyozza Sződi János, akinek a cége elsőként indított ilyen szolgáltatást Magyarországon. Amikor a piaci bevezetés előtt Németországban szerették volna kipróbálni a szolgáltatást, akkor német lakcímkártyát kértek tőlük, ami jól mutatja, hogy az autómegosztás teljes mértékben a helyiek közlekedési módja.

A carsharing a taxi vetélytársa, az ára kedvezőbb, de kevésbé kényelmes - tette hozzá.

Lehet-e olcsóbb a bérlés?

A bérleti díjak valóban megemelkedtek az elmúlt egy évben, amely részben az autók drágulásnak tudható be. Emellett a szerviz, a biztosítás ára és a bérek is kilőttek.

Ha valakinek évente pár hétre van szüksége autóra, akkor egy 120-130 ezer forintos heti bérleti díj méltányos, főleg ahhoz képest, hogy egy új autó vásárlásakor az okmányirodában is otthagy ennyi pénzt az ember.